Dåliga tankar

Illustration av en person som försöker ifrågasätta sina negativa tankar

  • För att komma ifrån tankar på utseende och prestation, som inte har med självkänslan att göra, kan man fråga personer man litar på vilka egenskaper de tycker om hos en. Man kan be personen skriva en lista som man sätter upp på en väl synlig plats.

  • Man kan också fundera på vilka egenskaper man tycker om hos andra. Vad är egentligen viktigt? Att vara ”snygg” enligt rådande ideal, bäst på proven i skolan eller att man är en nyfiken, omtänksam, klok, fantasifull eller modig person som vågar vara sig själv?


  • Det stärker självkänslan att ha bra relationer till andra, både vänner, kärleksrelationer och familj. Om personer i ens familj eller närhet säger taskiga saker till varandra, kan man be dem sluta. Kanske kan man istället be varandra säga något positivt om var och en?

  • Man kan göra saker som man inte brukar. Om man aldrig brukar vara den som räcker upp handen först, kan man försöka göra det på nästa lektion. Eller så försöker man säga man ifrån nästa gång någon försöker göra sig rolig på någon annans bekostnad, söka ett jobb man gärna vill ha, ringa ett samtal till någon man tycker om eller visa en novell man har skrivit för en kompis.

  • Istället för att fastna i tankar om sånt som har varit fel tidigare i livet, kan man försöka acceptera det som hänt och de känslor man hade då. Om man till exempel tycker att ens föräldrar inte uppmuntrade och såg en tillräckligt när man var liten, kanske det finns andra i ens omgivning just nu som tycker om och bekräftar en. Man kan också fråga sig vad som är bäst för en att göra just nu. Det behöver inte betyda att man inte får visa att man är ledsen över saker som har hänt, tvärtom kanske man behöver sörja under en period för att sedan gå vidare.









Kommentarer
Postat av: Ellie

Kan du inte intervjua igen? Nån som har typ depression? Det tycker jag hade varit jätteintressant.

2009-12-13 @ 18:48:01
URL: http://myrslokens.blogg.se/
Postat av: amanda-foto och vardags bloggen

fast det är ju kanske inte alltid så lätt

2009-12-13 @ 19:17:00
URL: http://claraamandaa.blogg.se/
Postat av: Susanna

Kan du inte skriva om hur en bra vän ska vara?

många här vet väll redan det,

men kan du inte skriva exempel på vad man ska göra för att bli en bättre vän? :)



Kram!

2009-12-13 @ 20:50:29
Postat av: anonym

Hej juno! du verkar vara en helt underbar, smart tjej! men nu till saken :) jag har haft nu ett problem i ganska många år. Nämligen har super lätt för att rodna! jag vet att det är ett ganska vanligt problem. Jag kan rodna typ när som helst, behöver inte vara något pinsamt,tex om någon lärare säger mitt namn så vips känner jag hur det hettar i kinderna! usch de e jätte jobbigt, o blir baa värre om nån sen ännu säger att " faan va röd du e". och att presentera något föredrag är en mardröm! jag har läst någonstans att jag har en social-fobi. jag vill nu ta tag i mitt problem o lyckas! vill inte att alla ska komma ihåg mej som typ tomaten :) så snälla gumman kan du hjälpa mig? skulle bli så glad om du skulle ta upp det i bloggen för ja behöver hjäp!

kram

2009-12-13 @ 21:37:15
Postat av: Lisa

En sak man kan tillägga på den femte punkten, om man inte vill ta up en sjätta vill säga -- det kommer alltid bra och dåliga stunder, och det gäller att tänka på de bra stunderna istället för att fastna i tankarna kring de dåliga.



:)

2009-12-13 @ 23:41:13
URL: http://liisiish.blogg.se/
Postat av: anonym

hej!

Jag har haft ett problem i ungefär 2 månader nu

Många har börjat kalla mej härmare.

jag försöker göra så att jag är den jag är, jag e det också, men varför kallar alla mej härmare?!

Jag lyssnar på min musik, gillar mina kläder, men vad är felet? Vad ska jag göra?

2009-12-24 @ 14:52:03



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0