viktiga punkter


• Ta tag i saker. Fly inte undan när du känner dig osäker eller tvivlar på dig själv. Ta ett djupt andetag och gör det som skrämmer dig, även om du måste börja smått. Om du, till exempel, drömmer om att stå på scen, men tvivlar på att du skulle klara av det så börja genom att testa en liten roll. På så sätt kan du bygga upp ditt självförtroende steg för steg.

• Våga ta risker. Vissa saker i livet kräver mod, tveka inte att ta steget. Du kommer att vara glad över att du vågade, även om resultatet inte blir så bra som du hoppades. Då kan du i alla fall säga att du försökte.


• Stå upp för dig själv. Dålig självkänsla handlar ofta om brist på självsäkerhet. När vi inte uttrycker vad vi vill och behöver, så försämras självkänslan. Träna på att vara självsäker så får du också bättre självkänsla.


• Sätt upp mål. Bestäm dig för vart du vill nå och utarbeta en rimlig, men utmanande, plan för att nå dit. Spika deadlines och belöningar som gör att du håller kursen. (Ett mål behöver inte vara något stort som att bli läkare, det kan vara något mindre som att lära känna en ny person.)


• Lär dig av – men släpp – misstagen. Alla, hur perfekta de än verkar vara, misslyckas då och då. Det är så vi lär oss, precis som barn lär sig att gå. Om vi aldrig snubblar lär vi oss inte att resa oss och hålla balansen. Var snäll mot dig själv.


• Lita till din egen förmåga och förvänta dig inte att andra ska få dig att må bra. Dålig självkänsla kan bottna i beroende av andra, men ingen annan kan fylla tomrummet inom dig förutom du själv. Goda relationer är viktiga för att vi ska vara lyckliga, men allra viktigast är relationen till oss själva.


• Jämför dig inte med andra. Du kanske avundas någon annan, men de kan lika gärna tänka samma sak om dig. Någon kanske är bättre än du i tennis, men du är bättre på något annat. Döm dig själv utifrån din egen måttstock, för du är unik.


• Umgås med människor som bekräftar den du är. Har du relationer till människor som kritiserar dig och förminskar dig? Ta en titt på vilka människor du omger dig med och hur de påverkar din självkänsla.


• Öva ärlighet, undvik vita lögner. Ofta undanhåller eller bättrar vi på sanningen (gentemot andra eller oss själva) för att visa hänsyn eller göra saker lättare att hantera. Men ofta hinner sanningen ikapp. Var den du är och var stolt, visa inte upp en falsk fasad.


• Träna på att bekräfta dig själv. Skriv ned fem eller tio saker du verkligen tycker om hos dig själv. Nästa gång en negativ tanke om dig själv dyker upp så ersätter du den med en av de positiva du skrivit ned.


• Hitta saker du tycker om att göra. Det kvittar om det är sömnad, teckning, simning eller karate – hobbies är bra för självkänslan. Även om vi inte är några proffs så stärker det vår självbild att göra saker vi tycker är roliga och utmanande.


• Använd visualiseringstekniker. Om du är nervös eller tvivlande inför en situation (be om löneförhöjning, springa maraton) så kan du öva genom att visualisera den in i minsta detalj. Föreställ dig hur du klarar uppgiften galant, det minskar din rädsla och bygger självförtroende.


• Förbättra din förmåga att hantera stress. Det är inte lätt att tro på sin egen förmåga när man är sönderstressad. Utarbeta strategier för att varva ner och ge dem plats i ditt liv, till exempel läsa en bok, tala med vänner eller ta ett varmt bad.


• Undvik perfektionism. Det finns ett samband mellan perfektionism och dålig självkänsla. Ju mer du strävar efter att bli perfekt, desto mer frustrerad kommer du att bli när du inser att det är omöjligt. Bli medveten om dina perfektionistiska drag och håll dem i schack.


• Lista dina framgångar. Skriv ned allt som fått dig att känna dig nöjd med dig själv, utan att analysera. (Din relation till barn, din talang för schack, de goda kakorna du bakar, novellen du skrev och så vidare.) Ta fram listan när självkänslan behöver en skjuts.


• Lev i nuet. Ju mer tid du lägger på att älta det som varit och oroa dig över framtiden, desto mer av nuet slösar du bort. Livet är NU, så omfamna det!


• Gör saker för andra. Det är lätt att fastna i sin egen värld och glömma att andra behöver hjälp. Ge av dig själv så uppskattar du dig själv mer.


• Ta hand om din kropp. Ät nyttigt, sov, motionera och gör dig av med dåliga vanor. Behandla din kropp så som den förtjänar att bli behandlad.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Har du skrivit allt detta själv? Vad duktig du är...

2009-12-16 @ 11:48:44
Postat av: jagärjag

Hej.

Kan du komma på något mer om killar?

Jag är väldigt blyg med den killen men jag vet inte heller hur jag ska göra för att få mer kontakt med honom.

Jag är ju blyg som jag sa men inte jätte jätte blyg.

Jag blir ganska kaxig när jag är med honom och inte så många andra.

För att visa vem jag är :D

Tips?

2009-12-16 @ 15:06:33
Postat av: Ida

NÅGON SOM VILL KÖPA EN MOBIL???



HÄR FINNS DEN=)



http://volvoloveeer.blogg.se/2009/december/nu-ska-jag-salja-min-mobil-ngn-som-ar-intr.html#comment

2009-12-16 @ 16:22:08
URL: http://volvoloveeer.blogg.se/
Postat av: millan

hej juno, jag har en liten fråga. skulle vara glad om du svarade på den :) du kanske kan skriva svaret på ett inlägg för jag är aldrig inne på min e-post?



det e så här, att jag är 13 år och har inte strulat/hånglat eller något sånt. sedan i femman har jag ibland läst sexnoveller på internet, nu kommer det skämmiga, och på senaste tiden har jag tittat på porrfilmer på internet. det låter ju skit konstigt nu när jag verkligen tänker på det. men jag tycker det är så skönt att 'komma'. men jag undrar,

1 tycker du jag ska sluta med det? kan det vara dåligt på något sätt? har försökt det flera gånger, men blir så frestad :(

2 hur ska jag sluta?



jag behöver hjälp, och eftersom du bloggar så bra och svarar så bra, så tänkte jag att du kanske kan hjälpa mig. vågar ABSOLUT inte snacka med kompisar eller föräldrar, nej.

tack juno!

2009-12-16 @ 17:18:12
Postat av: Anonym

Vettu Millan, jag kollar också porr ibland och har aldrig hånglat, men jag tycker det är okej :D

2009-12-22 @ 15:32:29
Postat av: sonja

att ta hand om sina problem funkar inte :/

2009-12-31 @ 01:01:48
URL: http://kenari.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0