ANOREXIA!


Anorexi är en ätstörning som innebär att man bantar så kraftigt att man svälter sig själv. Man tycker att man är tjock och är mycket rädd för att gå upp i vikt.
Anorexi är vanligast bland flickor i tonåren. Vad som orsakar ätstörningen är olika från person till person, och oftast är det flera saker som spelar in. Det kan vara till exempel samhällets skönhetsideal, vilken självbild man har eller svåra händelser under uppväxten. Anorexi börjar oftast med att man bantar.
En del som har anorexi utvecklar också bulimi, en ätstörning som innebär att man först hetsäter och sedan försöker göra sig av med det man har ätit genom att kräkas eller använda laxermedel.

Anorexi kan vara livshotande om den inte behandlas. De allra flesta som får behandling blir friska.

 

Symtom

Det är inte lätt att själv inse att man behöver hjälp när man har anorexi. Ofta är det folk i omgivningen som reagerar på att man är för smal.

Vanliga tecken på anorexi är

  • kraftig bantning
  • låg kroppsvikt
  • utebliven mens
  • insjunkna kinder, mage och bröstkorg
  • förstoppning och ont i magen
  • kall och torr hud
  • psykiska problem som depression, ångest, tvångstankar och tvångshandlingar.
 

Behandling

Det första steget i en behandling brukar vara att träna på att äta normala måltider igen. Ofta går man också i psykoterapi, för att bearbeta till exempel problem med sin självbild, relationer eller andra frågor som kan kännas svåra.

Om man är mycket påverkad av svält kan man behöva läggas in på sjukhus.

 

När ska man söka vård?

Om man misstänker att man har anorexi, eller är orolig för någon i sin närhet, kan man vända sig till skolhälsovården, en ungdomsmottagning, barn- och ungdomspsykiatrin eller en vårdcentral. Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för råd.



Kommentarer
Postat av: stina

gud va äcklig bild .. Jag fattar inte att man kan göra så mot sej själv "/

2009-06-09 @ 15:21:41
URL: http://lovedallaz.blogg.se/
Postat av: H A I D I J A K O B S S O N

tjolahopp ! ;D Hur har vädret varit hos dig idag ? :)

Ska du hitta på något kul ikväll ?

2009-06-09 @ 16:09:56
URL: http://haaiidi.blogg.se/
Postat av: Ann-Sofie

Jättebra att ni gjort en blogg om självförtroende. :) Det behövs verkligen i dagens samhälle, där många är utseendefixerade och tror att deras värde ligger i utseende. Sånt är bara falskt självförtroende. Ska läsa genom bloggen. :)

2009-06-09 @ 16:12:14
URL: http://zofiesworld.blogg.se/
Postat av: Lisa

Usch... jag har själv alltid haft problem med mitt självförtroende då jag väger väldigt mycket, men som tur är så har det aldrig gått i överstyr. :)

2009-06-10 @ 16:01:20
URL: http://lisaleontina.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej! verkligen toppen bra blogg, en blogg om självförtroende behövs. Men jag ska ge dig ett tips, du skriver som om att det är bara tjejer som kan ha dåligt självförtroende men det kan ju faktiskt killar också ha? det är lite fördomar om man bara skriver tips till tjejor. visst, fler tjejor läser bloggar men det finns nog några fåtal killar också som gör det? tänk bara på det lite:) annars tycker jag du är värd en stjärna på himlen som gör en sån här blogg puss

2009-06-10 @ 21:03:02
Postat av: alexaaa

as bra blogg, den här ska jag lätt följa! men kan du inte ändra färgerna på den? eftersom det är en blogg som ska göra så man mår bättre tycker jag du ska ha ljusa färger,kanske ljus rosa eller nåt? det är roligare att läsa då och bloggen blir genast mycket frächare. tack på förhand.

2009-06-10 @ 21:05:27
Postat av: Michaela - Bloggdesign, foto m.m!

Hejsan!

Nu var det ett tag sen jag satt vid datorn igen och jag har inte riktigt koll på vad jag skrev till dig senast :/

Men hur har livet vart dom senaste dagarna då? :)



Kram!

2009-06-11 @ 13:06:07
URL: http://soeticz.webblogg.se/
Postat av: Anonym

hej :) Jusst nu på bloggen har jag frågestund. Fråga så många frågor du vill och jag godkänner alla frågor. På den här länken kan du komma till mina tidigare frågestunder: http://vctorias.blogg.se/category/fragestund.html. Hoppas du gillar min blogg och forstätter att läsa den.

2009-06-11 @ 20:52:43
URL: http://vctorias.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag tycker bilden är lite fel.. Jag menar, hon i spegeln är ju inte tjock. Alltså, jag förstår ju budskapet, men jag tycker det verkar så konstigt, för då kanske folk som ser ut som tjejen i spegeln tror att dem är större än normalt.. Jag vet inte om någon tycker likadant, men men..

2009-06-27 @ 14:23:07
URL: http://momoirofuyu.devote.se
Postat av: Evelina

Jättebra blogg btw!

2009-06-27 @ 14:23:32
URL: http://momoirofuyu.devote.se
Postat av: ida<3

ush... jag e hälldre överviktig en under viktig :S

2009-08-11 @ 19:24:25
URL: http://justlikeida.blogg.se/
Postat av: <3 Rebecca <3

Jag gillar inte den där bilden .. det ska väl typ vara att hon ser sig själv som tjock fast hon är skitsmal ... men ehh hon är ju smal! Jag fan fetare än hon i spegelbilden!

2009-08-14 @ 22:04:20
URL: http://lifeofrebecca.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag har inte anoreixa men jag är dock väldigt smal och inte alls nöjd med min kropp, inget med min kropp. Kanske beror på att jag inte sportar och inte äter till räckligt mycket varje dag. Har frågat andra bloggar om dom kan ta upp detta men aldrig har dom gjort det. Och i tidningar finns ingen hjälp alls, dom skriver bara hur man gå NER i vikt. Har varit smal så länge jag kan minnas. Hoppas du tar upp detta!

2009-08-17 @ 22:08:07
Postat av: Anonym

jag hade anorexi i ett år.. DET VAR TACK VARE JVLA MOBBARE SOM MOBBADE MIG OCH SA TJOCKIS TILL MIG I MELLANSTADIET börjar nu 9:an. Fast idag tänder dessa killar på mig och flirtar. Äckliga skit

Stå på er! <3

2009-08-19 @ 14:47:48
Postat av: Amiee

Wow. Det låter så intressant! Jag kommer att lägga dig på bloglovin! : D

2009-08-20 @ 14:13:14
URL: http://amieewhitney.blogg.se/
Postat av: Jonas H Svensson

Bra och innehållsrik blogg, ska vi lägga till varandra på Bloglovin??

2009-08-21 @ 12:48:13
URL: http://jonashsvensson.se
Postat av: Lindita

Hej!

Jag har också haft en typ av anorexi.

Tycker det är bra att du skriver om det i din blogg.

men vet du vad...jag tycker att sjuksystrar är dåliga. jag var ca 169 cm och vägde 44 kg. jag var så smal att mina ben syntes och jag fick handla på barnavdelningen. jag idrottade inte, då jag fick mycket ont i kroppen av att springa eller gå.

jag fick ingen hjälp i skolan...alla mina vänner gjorde helt fel eftersom dom sa till mig...OMG!!! du är så himla dum! det e inte fint så som du har blivit, eller: Du e så jävla ful nu, sluta upp nu, och ät normalt!! eller så tog dom och satte mig i matsalen, tog en tallrik med mat, och tvingade mig äta, jag åt inte, utan bara skrek så lärare kom...jag mådde piss och hade ingen utväg. jag gick till sjuksköterskan för en hälsokontroll, och då bara hon skällde ut mig, och gav mig en hel väska med recept och vad jag skulle göra och sånt....jag gick därifrån och slängde allt i första soptunna jag såg....men jag hittade en utväg. jag tog en bild på mig, med bara trosor och bh, och tittade på den bilden varje dag, flera 100 ggr om dan, och jag började äta och nu mår jag bra.....det har tagit mig ett år att bli frisk.....men jag tycker att det var så dåligt att jag gick runt och ingen hjälpte mig,utan gjorde det bara värre......



idag är jag 170 cm, och väger 53,6 kg.

jag har fortfarande problem, men jag äter och så normalt, men det jag gör fortfarande är att kräka ibland, men jag har bara spytt tre ggr under två månader ( bra enligt mig)



p.s

Din blogg är sjukt bra och du ska bara fortsätta.

du ska verkligen fortsätta, och snart får du också betalt för det du skriver, och du kommer hjälpa många...!!

2009-08-25 @ 19:42:33
URL: http://klatchi.blogg.se/
Postat av: J

gud va äcklig bild .. Jag fattar inte att man kan göra så mot sej själv "/



2009-06-09 @ 15:21:41

URL: http://lovedallaz.blogg.se/



Vadå? Tror du att "sånna där" som vi gör det med vilje? Tror du seriöst att vi ser oss sådär? Jag tror inte att någon skulle vilja se ut sådär i hela världen. Antar att du inte fattar att anorexi var mer som en sjukdom för mig än en egen vilja om jag säger så.. :)

2009-09-13 @ 01:45:33
Postat av: C

Det hjälper inte att kontakt någon "professionell", man får inte hjälp ändå

2009-09-13 @ 16:14:53
URL: http://shicaca.blogg.se/
Postat av: melina

den här bilden är så jävla hemskt, har själv haft en redovisning om anorexi och bulimi och då hade jag med den här bilden!

2009-09-15 @ 22:16:49
URL: http://melinaguelli.blogg.se/
Postat av: anonym

jätte glad att du skriver detta. min kompis är tolv år och tycker hon e tjock. hon springer varje dag, utom de dagar hon trånar ''på riktigt'', hon äter ALDRIG och då menar jag ALDRIG sötsaker eller onyttigheter. i skolan äter hon minsta pyttelilla riskorn och sen e hon ''mätt''. man ser nästan revbenen på henne och hon har minimal midja , och hon fick sin mens förra sommaren, men nu har hon inte haft den på 4 månader. SNÄLLA, HJÄLP MIG. VAD SKA JAG GÖRA??!! :'( jag ska prata med henne men när jag försöker så pratar hon om annat, det e så svårt ! jag gråter mig till söms ofta.

tack på förhand :'( <3

2009-09-20 @ 15:15:38
Postat av: Maria F

Varför tar du bara upp Anorexi och bulimi? Det finns så himla mycket mer ätstörningar. ÄSUNS (Ätstörning utan närmare specifikation), hetsätning (är inte samma sak som bulimi, fast många tror det...) Ortorexi (tränar bot alla kalorier, stenkoll på vad man äter osv) osvosv. Det står så lite om ätstörningar, folk vet så lite :( Det finns ätstörningskliniker som fattar INGENTING (t ex mediekåta capio). Och en dålig sak är att man säger att anorexi innebär att man har för låg kroppvikt och att man inte äter, men kan vara normalviktg/överviktig och ändå vara sjuk eftersom anorexi och andra ÄS är PSYKISKA.



Ville bara berätta det :) Så fler fattar. Kram/Maria

2009-09-27 @ 15:03:29
URL: http://vilsebarn.blogg.se/
Postat av: Lady

Du hittade bilden på Google va? ;)



Kram Lady

2009-11-01 @ 15:26:31
URL: http://ladysaraviktoria.blogg.se/
Postat av: Anonym

kraftig bantning - nej!

låg kroppsvikt - ja

utebliven mens - ja

insjunkna kinder, mage och bröstkorg - lite

förstoppning och ont i magen - nej

kall och torr hud - nej

psykiska problem som depression, ångest, tvångstankar och tvångshandlingar. - ja



det är väll INTE anoreixa? eller :'(

2009-11-06 @ 15:07:34
Postat av: Fredrika

Har ni tagit upp de FUNGERANDE behandlingar för anorexia som finns? Det skulle vara intressant... Jag menar det hjälper inte att sitta tvångs"vårdad" på barnpsyk direkt, även om vissa tror det

2009-11-07 @ 18:18:06
URL: http://freddisliv.blogg.se/
Postat av: F:H

usch det är hemskt att folk tänker så som på bilden... "förr i tiden" och i fattiga länder var/är man glad att man får ngt att äta under dagen och gör näst allt för att få lite bröd och sen så tkr en del att dom är för "tjocka" och inte äter....

2009-11-08 @ 20:10:55
Postat av: sseran

någon som kan/vill svara på de här?:

om man inte något av de där symtomerna, men man är rädd för att gå upp i vikt och mår dåligt av att äta. borde man söka hjälp då?

2009-11-08 @ 23:09:39
URL: http://sseran.blogg.se/
Postat av: o

hej JUNO :)

har snart läst igenom hela bloggen och jag vill bara ge dej beröm och varma ord.

jättekul att folk har vett att lägga ner tid på att bygga upp tjejers sjävförtroende.

bra jobbat, fortsätt så :)

2009-11-18 @ 19:07:34
URL: http://ooliviahjerta.blogg.se/
Postat av: Lilli

Nä, jag har anorexi, men om man ska "informera" då ska man inte bara ta upp extremfallen. Jag väger alldeles för mkt (44,5 kg) men jag har konstigt nog ändå fått en diagnos, men som sagt problemet är inte att man inte äter... det är symptomet

2010-01-04 @ 19:39:11



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0